Search here...
0
TOP
Mama

10 oznak, że dopadło Cię wypalenie w roli mamy!

Bycie mamą jest trudne. Trudniejsze, niż zdawałam sobie wcześniej sprawę.

Dbanie o kogoś zabiera nam dużo energii i obojętnie jak bardzo tego chciałaś, pojawienie się dziecka, zwłaszcza pierwszego, będzie dla Ciebie rewolucyjną zmianą. Wychowywanie małego człowieka jest najtrudniejszą i jednocześnie najlepszą pracą, najbardziej stresującą, ale też dającą najwięcej satysfakcji.

My mamy, jesteśmy w pracy 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Bez zwolnień, bez urlopów, bez przerwy. 

Wymagamy od siebie  bycia cierpliwą i kochającą, empatyczną i wyrozumiałą, pomocną, kreatywną. Oczekujemy od siebie za dużo, ciągle chcemy więcej, oceniamy się, porównujemy. I zawsze znajdziemy coś, co mogłybyśmy zrobić lepiej. Łatwo jest zatracić się w codziennych obowiązkach, starając się sprawić, żeby wszyscy domownicy, a zwłaszcza ci najmniejsi, byli szczęśliwi. Prawda jest jednak taka, że nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego same. Czasem nie jesteśmy w stanie zrobić nawet tych najdrobniejszych rzeczy, kiedy zapominamy o zaspokojeniu swoich własnych potrzeb.

Jak wiele z Was, drogie mamy, czuje się skrajnie wyczerpana i przytłoczona codziennymi obowiązkami? Ile z was ma poczucie winy, że nie jesteście w pełni szczęśliwe? Przecież „macie wszystko”? Zdrowe dzieci, własny kąt, wspierającego partnera, czekającą na Was pracę na etacie? A ile z Was w takich momentach potrafi powiedzieć wtedy STOP, teraz czas zadbać o siebie?

Sprawdź czy masz, któreś z objawów wypalenia na macierzyńskim?

1.Jesteś ciągle zmęczona – dopiero co wstałaś, a już czujesz się wyczerpana.

2. Szybko się denerwujesz – złościsz się z powodu najdrobniejszej pierdoły, a wcześniej nie zwracałaś na takie rzeczy nawet uwagi.

3. Cierpisz na bezsenność – nie możesz zasnąć z  powodu stresu. Martwisz się, że masz tyle rzeczy do zrobienia, a brakuje Ci ciągle na wszystko czasu.

4. Zapominasz o umówionych wizytach i ważnych zadaniach – brak zorganizowania, sprawia, że Twoja frustracja sięga sufitu, a obowiązki zaczynają Cię przerastać.

5. Zapomniałaś co to radość – rzeczy, które kiedyś dawały Ci radość, teraz przestały Cię cieszyć, przestałaś je dostrzegać.

6. Uczucie straty – na koniec dnia masz poczucie źle wykorzystanego czasu. Często wracasz myślami do przeszłości i żałujesz, że nie wykorzystałaś możliwości, które oferowało Ci życie.

7. Brak wyzwań – przestałaś wychodzić ze swojej strefy komfortu.

8. Czarnowidztwo – z góry zakładasz, że wszystko pójdzie źle.

9. Zmniejszona produktywność – czujesz się przeciążona i nie potrafisz się skoncentrować, trudniej jest Ci skończyć wyznaczone zadania.

10. Czujesz się bezradna – straciłaś pewność siebie, brakuje Ci wiary we własne możliwości i nie wiesz jak odzyskać kontrolę nad swoim życiem.

Jak możemy sobie pomóc?

  1. Poproś o pomoc – nie bądź Zosią samosią. Każda z nas ma tylko 24 godziny. Nie dodasz do dnia dodatkowych godzin ( a szkoda!). Dlatego tak ważna jest umiejętność proszenia o pomoc. Nie rób wszystkiego sama, zacznij delegować obowiązki innym domownikom, albo skorzystaj z pomocy z zewnątrz.
  2. Daj spokój z tą kontrolą – wiem, że czasem jest ciężko przestać kontrolować sytuację. Ale pomyśl, czy rzeczywiście masz kontrolę nad wszystkim? Zawsze kiedy ktoś inny wychodzi z chłopakami na spacer, mam opory przed wypuszczeniem ich ze swoich rąk. Zupełnie niepotrzebnie martwię się czy dadzą sobie beze mnie radę.
  3. Zrób coś, co sprawia, że czujesz się szczęśliwa – jako mamy zawsze w pierwszej kolejności myślimy o innych, a zupełnie zapominamy o sobie. A przecież jeśli zrobisz coś co poprawia Ci humor, nie znaczy od razu, że ktoś na tym straci? 
  4. Wyjdź z domu – czasem wystarczy krótki spacer na świeżym powietrzu.
  5. Zaplanuj czas tylko dla siebie – niech to będzie chociaż 15 minut dziennie. Wypij w spokoju tą kawę, przeczytaj chociaż jedną stronę książki w SAMOTNOŚCI, umów się na paznokcie, albo wyjdź sama na spacer z psem. Dzięki takim chwilom złapiesz oddech i nabierzesz siły! Bądź w tym czasie tylko dla siebie, zapomnij na chwile o dzieciach.
  6. Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne – wprowadź do swojej codzienności drobne czynności, które nie zabierają zbyt dużo czasu. Pij dużo wody, spaceruj na świeżym powietrzu. A może sprawdzą się u Was poranne ćwiczenia, bądź wspólne tańce.
  7. Znajdź swoją wioskę kobiet – paradoksalnie jest nam teraz trudniej znaleźć wsparcie innych kobiet. Kiedyś, kiedy normą było, że w domu mieszkało wiele pokoleń, kobiece wsparcie było na porządku dziennym. W dobie internetu mamy możliwość nieograniczonego kontaktu przez internet. Nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie i nie wszystkim pomogą, ale może właśnie pomoże Tobie?

Do mamy, która czuje, że dłużej już nie da rady:

Wiem, że to tylko słowa i może słyszałaś je już wiele razy, ale chciałabym, żebyś przeczytała je jeszcze raz i tym razem uwierzyła. To minie. To tylko taki etap. To, że tak się teraz czujesz, nie znaczy, że będziesz się tak czuła do końca życia. Robisz wszystko najlepiej jak potrafisz na daną chwilę! Zadbaj o siebie. Jesteś ważna! Jeśli potrzebujesz wsparcia napisz do mnie!

Chcesz jako pierwsza dowiedzieć się o darmowych plakatach i nowych wpisach?

Koniecznie polub mój fanpage na FACEBOOK oraz INSTAGRAM. Wtedy z całą pewnością nie ominą Cię kolejne darmowe grafiki oraz nowe wpisy!

Ściskam mocno!

«

»

Zajrzyj do naszej kreatywnej codzienności na Instagramie

  • Czasami bior na siebie zbyt duo zaczynam nowe projekty kiedy
  • Pamitasz ze zapisujc si na Newsletter mojego bloga otrzymujesz dostp
  • Jak w prosty i tani sposb odmieni pokj dziecka? Zobaczcie
  • Widzielicie ju jesienny zestaw do planowania ktry moecie pobra zapisujc
  • I przysza jesie Zdjcie na polu dyniowym mamy ju odhaczone
  • Kto pamita e dzisiaj mamy dzie chopaka? Z tej okazji
  • Jesie od zawsze kojarzy mi si z dyniowymi przetworami zapachem